Oplatí sa kúpa elektromobilu, alebo radšej zostať verný klasike?

Na tému elektrického pohonu v cestnej doprave sa toho už vo svete narozprávalo a napísalo skutočne habadej. Nech je ale akokoľvek, napriek veľkým výhodám elektromobilov voči autám, ktoré spaľujú benzín, naftu a alternatívne palivo, ako je ropný a skvapalnený plyn, je prechod k tomuto pohonu budúcnosti veľmi komplikovaný a zdĺhavý. Dôvody prečo je tomu tak, vám prezradíme nižšie.
Tie prvé boli, sú a budú politické. Krajiny s rozhodujúcim vplyvom na cestnú dopravu a svetovú ekonomiku trvalo presadzujú tradičné pohonné jednotky spaľujúce ropné a plynné produkty. Ide o veľký biznis a preto by náhle ukončenie produkcie takýchto palív mal obrovským ekonomický dopad. Špeciálne ropný priemysel, na ktorý sú naviazané ďalšie odvetvia, a tak na prvý pohľad jednoduché riešenie by zdecimovalo celé svetové hospodárstvo. A nikto z politikov nechce byť práve ten, kto by tento dominový efekt spustil.

Všetko v poriadku, ale tá maloobchodná cena

Lenže nič nie je len čierne a biele ako sa na prvý pohľad zdá. Na zatiaľ málo rozšírené automobily s elektromotorom má vplyv aj ich vysoká predajná cena. Aj napriek tomu, že v takomto vozidle chýba spaľovací motor, prevodovka, chladenie, turbodúchadlo, výfukový systém a vôbec množstvo výrobne nákladných komponentov, tak stojí minimálne dvadsať štyri tisíc eur.

Na tejto priam astronomickej cifre sa podieľajú približne jednou polovicou použité akumulátory. Musia totiž spĺňať také náročne požiadavky ako je hmotnosť, objem, schopnosť dodávať vysoký prúd, musia byť schopné vysokého počtu nabíjacích cyklov, nízke samovybíjanie, a pod.

Od charakteru použitých akumulátorov sa odvíja aj dojazd elektromobilu. Automobilky síce sľubujú dnes už celkom zaujímavé hodnoty, no jedným dychom treba podotknúť, že tak ako v prípade spaľovacích motorov, ide o hodnoty namerané v laboratórnych podmienkach. A tak sa po testoch v reálnej premávke dozvieme nepríjemne prekvapujúcu skutočnosť, že avizovaný dojazd je minimálne o jednu tretinu prestrelený.

Hodnota elektromobilu pri ďalšom predaji je nezistiteľná

Napríklad, tých papierových tristo kilometrov uvádzaných pri jednom najnovšom japonskom modeli je ako tak prijateľných, no jazdou mimo mesta a na diaľnici sa frekvencia takzvanej rekuperácie, čiže dobíjanie akumulátora podstatne znižuje. A aj kvôli tomuto faktu pohon na elektrinu výrazne stráca toľko potrebné body. Dobiť si akumulátor síce môžete i podomácky, no to len vtedy, ak máte vlastnú garáž a v nej zavedenú elektrinu. A oficiálne dobíjacie stanice, tak tých je zatiaľ u nás ako šafránu.

V neposlednom rade má enormný vplyv na rozhodnutie sa pre elektromobil aj zostatková hodnota auta pri predaji ďalšiemu záujemcovi. To môže byť a bude obrovský problém. Pokiaľ sa spaľovací motor vyvíja relatívne konštantným tempom, tak elektromobil do budúcna neustále prekvapuje, a tak si prípadný záujemca radšej kúpi horúcu novinku s oveľa väčším dojazdom, než model z druhej ruky staršej generácie.

Pohon budúcnosti má aj svoje výrazné pozitíva

Aby sme ale len nehanili, poďme si teraz viac priblížiť niektoré tie pozitíva automobilov poháňané elektrickou energiou. Tým je predovšetkým ich ekologickosť. Nulová produkcia emisných splodín, oveľa vyššia recyklovateľnosť materiálov z ktorých je takéto auto vyrobené. Mnohí budú namietať ale, rozmachom elektromobilov stúpnu náklady na výrobu elektrickej energie v elektrárňach budovaných na báze fosílnych palív. Budúcnosť ukáže kde je pravda.

Napriek tejto pesimistickej prognóze je elektromobil maximálne tichý a to do takej miery, že ich musia výrobcovia vybavovať zvukovou kulisou, aby ho bolo vôbec počuť. Za ďalšie, menší počet zložitých súčiastok znamená, menšiu pravdepodobnosť výskytu porúch. Ide teda o výrazne spoľahlivejší dopravný prostriedok než v prípade áut so spaľovacím motorom. Otázka je, čo na to autorizovaný servis, pretože aj z nich žijú automobilky.

Poisťovne zvýhodnia každého majiteľa elektromobilu

Poďme k tomu najpádnejšiemu argumentu, na ktorí počuje väčšina motoristov. A tým je cena na sto kilometrov kombinovanej prevádzky. Tá v prepočte vychádza približne na jednu tretinu oproti benzínu a nafte. Treba však tento údaj brať s veľkou rezervou, pretože v ňom nie sú zahrnuté všetky dostupné premenné, ako napríklad cena nového elektromobilu, počet najazdených kilometrov, servisné náklady, povinné zmluvné poistenie a havarijná poistka, amortizácia vozidla, a podobne.

Čo sa týka poistenia, tak tam poskytujú majiteľom elektromobilov rôzne výhody. Tak napríklad povinné zmluvné poistenie spadá do najnižšej možnej skupiny áut so spaľovacím motorom, čiže do kubatúry tisíc kubických centimetrov. Havarijná poistka sa odvíja od viacerých faktorov než zákonná. Ale ak je šofér skúsený, zodpovedný a verným klientom tej, ktorej poisťovne, tak rozhodne neobíde skrátka.

Radiť vám nebudeme, rozhodnite sa sami

No a ako je to ohľadom iných finančných výdavkov? Keďže elektromobil neprodukuje emisie, tak za tie neplatíte nič a aj v iných poplatkoch je majiteľ zvýhodnený. Napríklad ak sa vozidlo používa na podnikanie je oslobodené od cestnej dane, podobne ako je tomu v susednom Česku. Aj samotný štát prispieva na jeho kúpu sumou až päť tisíc eur, ak vás táto informácia zaujala, isto si preštudujte zoznam elektromobilov, na ktoré sa táto dotácia vzťahuje. A ešte pre zaujímavosť, vo vyspelých západných krajinách je to až osem tisíc.

Nech už ktokoľvek uvažuje nad kúpou elektromobilu, mal by poznať aspoň základnú súvisiacu problematiku. My v redakcii by sme si dobre rozmysleli, či sa v súčasnosti oplatí investovať do dopravy budúcnosti.

Oplatí sa kúpa elektromobilu, alebo radšej zostať verný klasike? 5.00/5 (100.00%) 2x

Diskusia:

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Povinné údaje sú označené *